Åsele -37,7 grader

Åh herre gud så kallt, skönt att man inte var hemma vid.
men nu satte vi Åsele på kartan...för tt kort ögonblick;)

I Åsele stannade termometern på -37, 7

I Åsele vaknade byborna till ett stelfruset landskap och vinters lägsta temperatur: – 37, 7 minusgrader.

– Det var en smärre chock, det var länge sedan det var så här kallt, säger Malin Blomqvist.

Men köldknäppen är tillfällig – snart kommer molnen och plusgraderna.

I Åsele i södra Lappland är man van vid kyla.

Men i natt blev det till och med kallare än vanligt. 37, 7 minusgrader är säsongens lägsta, uppmätta temperatur i Sverige.

– Det var kallt redan i går men när jag vaknade i morse fick jag en smärre chock. Det är hemskt, och jag fick ta på mig flera lager kläder när jag skulle till jobbet, säger Malin Blomqvist.

Hon är affärsbiträde på den lokala Ica-butiken i Åsele.

Mycket väderprat

– Det är mycket prat om väder här i dag, helt klart.

Men de rekordkalla temperaturerna är bara en tillfällig köldknäpp enligt SMHI. Redan i morgon blir det varmare.

– Att det varit så kallt nu beror på att det varit riktigt klart väder. Redan i morgon börjar det mulna på lite och på söndag kommer det att bli plusgrader i södra Sverige och någonstans mellan -5 grader till -10 grader i södra Norrland, säger meterolog Anna Österman.

Här var det kallast i natt:

-37,7 Åsele

-37,5 Vilhelmina

-36,3 Gielas

-35,7 Lycksele


Kommentarer
Postat av: Lovisa

Å så svedjan -40 grader !!

Brrrr!

2009-01-17 @ 00:28:06
URL: http://mellanhimmelohelvete.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0